onsdag 8 februari 2012

Lite om tapet i barnrum

Idag tänkte jag ge lite tips om tapetsering. Jag är fortfarande förtjust i denna variant som tapetserades för mindre än ett år sedan i G´s rum. Jag satte den på en av väggarna, den som möter en direkt när man kommer in i rummet, där sängen står (placering av den är tänkt så G har en överblick över rummet och dörren precis så som Feng Shui rekommenderar!).
Detta barnrum är kvadratiskt med ett sluttande tak, därför valde jag att tapetsera med en tapet som höjde känslan av takhöjden med den randiga tapeten i vitt och grått. Jag utgick från tapeten när rummet sedan inreddes för att alla leksaker med alla sina färger skulle ta plats. Dessa göms undan i skåp eller korgar när de plockas undan för kvällen. Ett sovrum ska vara rogivande, även för ett barn, när det är dags för avslappning och sömn.
Hade tapeten istället varit väldigt mönstrad passar det bäst med enfärgade textilier runt omkring. Med andra ord lite svårare i ett barnrum.
I fönstret har vi samma ljusa, långa (med mycket tyg!) linnegardiner som i vardagsrummet då dessa syns tillsammans utifrån trädgården. I detta rum har jag köpt mörkläggande tyg som jag har fäst bak på gardinen under sommarmånaderna så att lillgossen inte behöver vakna när det ljusnar... vid 5-6 tiden! ;-)  
Lycka till!

©

2 kommentarer:

  1. Måste bara få fråga vad tapeten heter ,super fin :)

    SvaraRadera
  2. Med vänlig hälsning, emma

    SvaraRadera