torsdag 9 februari 2012

Att måla parkettgolv...?

Häromdagen fick jag en kommentar av Eva (besök gärna hennes fina blogg) på mitt inlägg  "Tine K showroom - Vita golv": "Hej Therese! Vi går i samma tankar tror jag. Jag är suuuuperless på våra ekgolv som dominerar hela huset och tar udden av all annan inredning. Men vågar man? Blir det gult som vissa säger? Att det blir slitet och lite avskavt gör inget tycker jag (nu) utan ger bara mer karaktär åt det. Kanske man skulle ta och prova i ett rum först? Hm, har ni kommit fram till något beslut i frågan än? Allvarliga grejer det här =) Ha en fin vecka! Hälsningar Eva"

Just ek har en konstig förmåga att tränga sig genom det mesta med sitt gula pigment, detta har jag fått sagt till mig vid ett flertal tillfälle. Det som vi blivit rekommenderade att göra är vitlasera, vitbetsa eller använda vit hårdwax på ekgolven, då håller sig pigmenten "på plats". Med andra ord vet vi fortfarande inte hur vi ska göra med de två rum där en fiskbensmönstrad ekparkett ligger. Men jag lovar att återkomma i frågan... Tanken att måla dom heltäckande, så som vi ska göra med plankgolven, är inte helt bortblåst trots allt. 

En sak (som är väldigt relevant!) man ska tänka på, som kanske är självklart, är att man ADLRIG kan slipa bort en heltäckande färg och försöka få fram träkänslan igen. Golvet är kört! Detta gäller även plankgolv. Det är bara till att riva ut det om man tröttnar på den målade känslan.

Tror att jag och maken pratar om projekt golv (och badrum... och kök... och väggar som ska fixas...ja, det mesta med andra ord!) dagligen. :-)

Visar lite olika bilder för att få fram en känsla med de olika alternativen. Smaken är som baken! Sen är det som Eva skrev i sin kommentar, vågar man?

Ha en härlig torsdag!

©

Förmodligen vitlaserad/vitbetsad fiskbensmönstrad parkett. Tjusigt, tjusigt... dock underhållsbenäget!
Bild Marcus Lawett.
Här har man antagligen målat en vanlig trestavparkett, av det modernare slaget, i heltäckande vitt. Golvet blir lite sterilare, inga mönster av att det är ett målat trägolv utan verkligen den heltäckande känslan av ett vitt golv.
Bild Light Locations.

Här har Bitte Kai målat sin fiskbensmönstrade stavparkett heltäckande. Det blir springor mellan stavarna, dessa golv är kanske lite slitna, lite naggade och man ser att det är ett underliggande trägolv.
Bild Bo Bedre.
 

4 kommentarer:

  1. Är det inte synd att måla med heltäckande om det är som du säger att det aldrig går att ta fram träet igen? Dessutom känns det som att om man har ett betsat, såpat eller laserat golv får man ju mer träkänsla, vilket jag tycker är snyggt.
    Skulle jag köpa ett hus (vilket förhoppningsvis händer någon gång) skulle jag göra allt för att kunna behålla gamla fiskbensparketter och plankgolv. Kanske inte träfärgade, men ändå bevara dem på något sätt. Detta beror nog mycket på att jag personligen tycker att det finns alldeles för många sönderrenoverade hus där man sliter ut själen för något nytt, trendigt och modernt. Inte alls min smak.

    Resultatet kommer garanterat bli bra, men självklart finns det många beslut att ta...

    SvaraRadera
  2. Nja, slita ut själen håller jag inte med om baraför att man målar plankgolv heltäckande. Det där med träkänsla är så individuellt... Jag gillar målade plankgolv som är lite nötta, skavda, har små märke och repor här och där... Självklart gör man det man tycker är snyggast!

    Som jag skrev... smaken är som baken! ;-)

    SvaraRadera
  3. Nu tror jag inte att det stämmer riktigt det ni säger om att det inte går att slipa tillbaka träkänslan - ni pratar som sanna hantverkare. Allt går, det är bara lite mer arbete. På med ett grövre papper först, jobba ner i plankan/parketten och sen finare papper. Olja, polera och: Vips så är träkänslan tillbaka. Bygger ju på att man inte lagt in ett klickgolv med 2 mm riktigt trä. Men då kan man ju med fördel riva ut det ändå:-) Se dock upp om ni betsar/laserar - då måste ni "döda" träet med lut för att det inte skall gulna - och då är det kört att få tillbaka träkänslan!
    Lycka till med era projekt!

    SvaraRadera
  4. Intressant/inspirerande läsning. Jag har nu inhandlat diverse vita färger och skall snart börja måla mitt ekparkettgolv.
    /Jussi

    SvaraRadera