måndag 21 januari 2013

HUR JAG MÅLAR


 
Hej och godmorgon måndag! Lite före och efter bilder på bloggen idag. Överst ser ni skåpet som jag föll för på nätet, budade live på och maken samt pappa transporterade hem två dagar senare. Nu har jag fått många frågor om hur jag gör när jag målar...

Skåpet var väldigt matt i sin röda ton från början. Därför har jag inte slipat det. Jag tvättade det med målartvätt (såpa går också bra) för att få bort eventuella fettrester av fingeravtryck eller annat. I och med det var en mörkröd färg och jag skulle måla det svart grundade jag inte utan jag la en svart, matt lackfärg direkt på det röda (två gånger), fäste galant. Insidan var svart och detta behöll jag i nedre delen av skåpet. Både för effektens skull, lite annorlunda och oväntat, och för att översta delen ska förvara saker rent praktiskt men även som vackra stilleben vilket syns bättre bakom glaset med ljus baksida. 

Nedre delen som förblir svart ska  bara vara praktiskt, här behöver inget alls synas. Det vita grundade jag två gånger då den svarta tonen gick genom ordentligt. Därefter målade jag med en vit snickerifärg (ej lack). Mycket glas och spröjs där jag tog bort överflödig färg med rakblad.

Det har tagit mig allt som allt tre dagar att få det färdigt. Sena kvällar. Torktid på lackfärgen var 12 timmar, vilket innebär att jag hade kunnat måla det en gång på morgonen och en gång på kvällen om det varit helg. Så det behöver inte ta så lång tid, bara man är inställd på att stå där en stund… ;) Vi har en källare att använda till sådana saker, men med tanke på skåpets vikt var det otänkbart att bära det upp och ner där. Jag maskerade golvet där jag och skåpet stod. Så även för en kladdmaja som mig funkade det bra!

Bilder på ett "dressat" skåp kommer...  Fin måndag på er alla! Kram Therese

12 kommentarer:

  1. Så fint! Vad hade du för sökord när du letade/hittade detta skåp? Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag letar på olika auktionssidor i (framförallt) Helsingborg. Söker inte på något speciellt sökord utan hoppas något faller mig i smak. ;) Hälsningar Therese

      Radera
  2. Hej, målade du med roller eller pensel?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag målade med både och... Roller på stora ytor och pensel på små. :) Kram Therese

      Radera
  3. Super snyggt =) Bra jobbat!! Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Therese,
    Vart har du köpt den svartvita kudden i stolen?? Jag tror jag blev lite kär. :)
    Skåpet blev jättefint. Bra jobbat! Fortsatt trevlig kväll!

    SvaraRadera
  5. Hej Martina,

    Tyvärr är den kudden köpt för läääänge sen på Mio. Har ingen aning om de har kvar dom i sortimentet. :( Tack snälla för fina ord om skåpet! Ha en fin kväll! Kram Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Therese, de var tyvärr inte kvar i Mios sortiment med däremot såg jag jätte fina kuddar från PB Home. Klicka in på min blogg för bilder. Tror de skulle passa fint hemma hos dig.

      Kram

      Radera
  6. Hej Therese,

    Ja, jag säger det igen. Superfint skåp! Gillar att det är så många små glasrutor i dörrarna. Vitt inuti var ju helt rätt!

    Paula

    SvaraRadera
  7. Såå snyggt!
    Visst är det roligt att förvandla möbler till något helt annat än innan.
    Ha en fin kväll!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Oh herregud vad fint! Älskar också att måla möbler! Det är så himla kul! Gillar din blogg, kommer defintivt börja följa!

    Kram Mikaela

    SvaraRadera