onsdag 5 oktober 2011

Bröd är bakat!


Att jag bakar hör inte till vanligheterna,
även om jag tycker det är fantastiskt
kul när jag väl hittar recept
 jag lyckas med. :-)

För några dagar sedan blev det i alla fall
lite brödbak hemma hos oss och
med risk för att detta snart
verkar vara en matblogg (?) så
kommer receptet här:

7 dl vetemjöl
3 dl graham
3 dl grovt rågmjöl
1 tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat
1 liter filmjölk
1 dl solrosfrö eller linfrö eller pumpafrö
2 tsk salt
1 dl russin, dadlar, fikon eller liknande
Valnötter
1½ dl sirap
Hasselnötter

Kanske lite brödkryddor

Blanda alla torra ingredienser först
sedan i med resten

Blanda om och smörj två brödformar

Fördela jämt

175 grader, 1 h 15 min, lite lägre än mitten på ugnen

Lycka till!


Den lilla skålen är från Tine K och köpt på Blackballon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar