torsdag 28 juni 2012

Hur gör jag när jag målar?

 Jag har fått många mail och frågor från er gällande skåpet som jag målade i vår matsal. Frågor om vilken färg jag använt? Roller eller pensel? Slipat? Grundfärg?
Prata med en färgbutik nära dig (det är bra om den ligger inom räckhåll då man ofta behöver komplettera med saker, i alla fall jag!). Det har jag gjort gällande alla möbler jag målat.

I detta fall hade jag färg över sedan jag målade vitrindelen i vårt kök. Så denna användes på matsalsskåpet. Det var en matt, nästan svart (mörkgrå, specialblandad) snickerifärg från Sadolin som finns på bästa Optimera, som vi praktiskt taget sprang ner under renoveringen. I detta fall använde jag ingen grundfärg, dock skulle det behövas (jag var bara lite för snabb!) då jag fick måla det fyra gånger. Det hade säkerligen inte behövts om jag grundat först. Det blir en annan fästyta då. Jag slipar inte... och det gör jag faktiskt aldrig!

Det är väldigt olika vilken typ av färg man ska använda, detta beroende på skåpet. Jag målade mitt andra fynd köpt till sovrummet med samma färg och roller, här behövdes det bara två strykningar trots den blanka ytan och utan grundfärg. Jag använder mig av både pensel och roller. Allt som oftast är den en skumgummiroller av mindre variant som ger ett slätare resultat. Undrar ni mer eller har andra frågor är ni välkomna att kommentera eller maila. Jag hjälper gärna till med det lilla jag kan.

Sista arbetsdagen för mig idag då jag har semester imorgon.
Sen börjar nedräkningen till den "riktiga" ledigheten - en vecka kvar!

Ha en fin torsdag!

2 kommentarer:

  1. Riktigt snyggt blev det! Bra inspirationsblogg, tack.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar svarta möbler. Tänk så mycket lite färg kan göra på en möbel, eller vägg för den delen. Nu letar jag på loppis efter ett gammalt skåp till sovrummet som ska få bli svart. Rätt som det är så står det bara där framför mig på en loppis och då gäller det att agera:)
    Kram

    SvaraRadera